Łożyska to kluczowe elementy każdego auta. Dzięki nim koła mogą się swobodnie obracać, pozwalając nam jechać, mimo że są zamocowane do nieruchomego podwozia. W dzisiejszym poradniku postanowiliśmy sprawdzić jakie typy łożysk znajdziemy w samochodzie. Zapraszamy do lektury zarówno osoby, które chcą samodzielnie naprawić swój pojazd, jak i po prostu ciekawych budowy współczesnego auta.
Jeden z najważniejszych rodzajów to zdecydowanie łożyska toczne. Mają one bardzo wysoką wytrzymałość, mogą więc być stosowane między innymi do kół, a także obciążonych elementów układu napędowego. Mowa między innymi o podporach wału, który przenosi moc z umieszczonego z przodu silnika do tylnego mostu napędowego. Znajdziemy je także wewnątrz skrzyni biegów. Łożyskiem tocznym zazwyczaj nazywamy to, które nie wymaga dodatkowego smarowania z zewnątrz. Jest ono bowiem całkowicie szczelne i korzysta ze smaru fabrycznego, który znajduje się wewnątrz.
W pojeździe znajdziemy także łożyska innego typu, jak choćby kulkowe lub igiełkowe. Te stosuje się w mniej obciążonych miejscach, jak choćby na napinaczu paska rozrządu oraz paska klinowego, napędzającego tak zwane akcesoria. Mowa o takich podzespołach jak alternator, pompa wspomagania kierownicy, sprężarka klimatyzacji czy pompa cieczy chłodzącej. Te również często posiadają własny smar stały i są całkowicie szczelne, niektóre jednak mogą wykorzystywać medium w którym pracują. Tak jest na przykład w przypadku pompy wody, której łożyska smaruje sama ciecz chłodząca.