Współcześnie w każdym układzie wydechowym silników wysokoprężnych Diesla oraz benzynowych montuje się filtr cząstek stałych. Jest to urządzenie odpowiedzialne przede wszystkim na efektywne oczyszczanie spalin ze szkodliwych substancji. W ten sposób samochód osobowy spełnia wymagania ekologiczne stawiane przez Unię Europejską. Jeśli omawiany filtr ulegnie poważnemu uszkodzeniu, to wówczas należy niezwłocznie wymienić go na nowy model. Mnóstwo wytrzymałych egzemplarzy znajdziemy w asortymencie tego sklepu online: https://pamaku.pl/dpf-filtry-czastek-stalych-i3744.html.
Filtry cząstek stałych dzielą się na suche (DPF) i mokre (FAP). Te pierwsze wymagają regularnego czyszczenia, natomiast drugie potrzebują do prawidłowego działania dedykowanego preparatu w płynie (w celu niwelowania temperatury samozapłonu sadzy). Niezależnie od rodzaju, filtr montowany jest przeważnie bezpośrednio za katalizatorem. Składa się z ceramicznego korpusu umieszczonego w solidnej obudowie ze stali nierdzewnej, który jest wyłożony drobnymi kanalikami z węglika krzemowego. Ich ścianki mają porowatą strukturę, dzięki czemu skutecznie wyłapują niepożądane toksyny. Istotną rolę odgrywa tutaj czujnik ciśnienia i temperatury, a także sonda lambda mierzy ilość tlenu w spalinach. Jak już zostało wspomniane we wstępie, filtr cząstek stałych ma za zadanie eliminować groźne dla zdrowia substancje (siarczany, azotany itp.). Przynosi to wiele wartościowych korzyści. Oto najważniejsze z nich:
-zapobieganie zjawisku smogu i rozwojowi chorób układu oddechowego,
-lepsza praca jednostki napędowej,
-bardziej komfortowa, płynna jazda,
-optymalne zużycie paliwa.